Eğlence Mekânlarının Ergonomik Tasarım Kriterleri Açısından İncelenmesi (İzmir-Antalya Örneği)
Abstract
Bu çalışmada; Ege ve Akdeniz Bölgelerinde bulunan eğlence mekânları (kafe-bar) tasarım kriterleri açısından incelenmiştir. Turizmin yoğun olduğu illerdeki eğlence mekânları arasındaki farklılıkların da değerlendirilmesi amacıyla farklı coğrafi bölgelerde yer alan (iklim, doğa ve turizm kültürleri farklı olması için) İzmir ve Antalya illeri örneklem için seçilmiştir. Bu amaçla, İzmir ve Antalya'da bulunan (20x2=40) toplam 40 adet eğlence mekânı (kafe-bar) değerlendirilmek üzere incelemeye alınmıştır. Çalışma kapsamında incelenen eğlence mekânlarında fotoğraflama işlemleri yapılmış, bazı donatı elemanlarının ölçüleri alınmış ve ergonomik kriterlere uygunluğu incelenmiş, toplam 25 sorudan oluşan bir anket uygulanarak eğlence mekânlarına ait bilgiler ve tasarım kriterleri değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda incelenen eğlence mekânlarında ergonomik olmayan ortam koşulları, mobilya ve donatı elemanlarının kullanımının kullanıcılarda bazı sağlık sorunları ile olumsuz psikolojik etkilere sebep olabileceği tespit edilmiştir. Sonuç olarak, bu mekânlarda eğlence ihtiyaçlarını gidermek isteyen kullanıcıların daha rahat bir ortamda ve daha işlevsel donatı elemanlarıyla bu gereksinimlerini giderebilmeleri için öneriler ortaya konulmuştur. In this study; Entertainment venues (cafe-bar) located in Aegean and Mediterranean was investigated in terms of ergonomic criteria. Due to location on different geographical region, İzmir and Antalya provinces were selected as sample In order to assess the differences between entertainment venues of the these provinces where is tourism centered. Fort this purpose, 40 different entertainment venues (20*2=40) was determined. Some interior applications were photographed and measured in the determined cafe and bars. Design criteria was evaluated applying a survey including 25 questions. At the end of the study, it has been determined that using non-ergonomic furniture could cause to some health and psychological problems on users. As a result, it has been offered varied suggestions in terms of entertainment requirements using more functional and ergonomic furniture in more comfortable places