Oyun İncelemelerinde Ludoloji - Narratoloji Tartışması ve Alternatif Kuramsal Arayışlar
Abstract
Postmodern görsel kültürün önde gelen ürünlerinden olan dijital oyunların sosyal ve beşeri bilimler tarafından incelenmesi akademide 2000'lerin başından bu yana süregelen bir tartışmanın konusu olmuştur. Oyunların "ne olarak", "nasıl", ve bu sorulara verilen yanıtlar dolayımıyla, "kim tarafından" incelenebileceği ve incelenmesi gerektiği "Ludoloji - Narratoloji Tartışması" olarak adlandırılan ünlü tartışmaya yol açmıştır. Tartışmaya adını veren iki yaklaşım da indirgemecilik ve aşırı biçimcilikle eleştirilmiştir. Bu çalışma, ludoloji - narratoloji tartışmasının taraflarını ve eleştirilerini kapsayan bir alanyazın taraması yaparak bu iki kavramsal çerçeveyi, bunlara yapılan eleştirileri ve bu yaklaşımların biçimciliklerinden kaynaklı sınırlılıklarını aşma potansiyeli barındıran iki farklı kuram olan Alexander R. Galloway'in algoritmik kültür ve Ian Bogost'un prosedürel retorik kavramlaştırmalarını tanıtmak ve tartışmak amacını taşımaktadır.